Page tools

انتخاب الرئيس ونواب الرئيس

الأهلية وفترة الولاية

    الفقرة 1 من المادة الثالثة

    تنتخب الهيئة رئيسا وثلاثة نواب للرئيس من بين ممثلي أعضاء الهيئة ومناوبيهم ومستشاريهم (الذين سيشار إليهم في ما يلى باسم "المندوبين")، على أساس أن من المفهوم أن المندوب لا يجوز انتخابه بغير موافقة رئيس وفده. وينتخب الرئيس ونوابه في كل دورة ويشغلون مناصبهم اعتبارا من نهاية الدورة التي انتخبوا فيها وحتى نهاية الدورة العادية التالية. ولا يجوز أن يبقى الرئيس ونوابه في مناصبهم إلا إذا ظلوا يحظون بتأييد عضو الهيئة الذين كانوا مندوبين عنه وقت الانتخاب. ويعلن المديران العامان لمنظمة الأغذية والزراعة ومنظمة الصحة العالمية عن خلو منصب متى أخطرهما عضو الهيئة بأن هذا التأييد قد توقف. ويجوز إعادة انتخاب الرئيس ونوابه مرتين، بشرط ألا يكون قد مضى على عملهم في مناصبهم في نهاية الفترة الثانية‪، أكثر ما سنتين.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

حقوق التصويت

لكل عضو في الهيئة صوت واحد.

 

    الفقرة 3 من المادة الثانية

    للمنظمة العضو أن تتمتع في المسائل التي تقع ضمن نطاق اختصاصاتها، أثناء أي اجتماع تعقده الهيئة أو أي من أجهزتها الفرعية التي يحق لها المشاركة فيه عملاً بالفقرة 2، بعدد من الأصوات يعادل عدد الدول الأعضاء فيها التي يحق لها التصويت في الاجتماع والحاضرة ساعة التصويت. وفي حال مارست المنظمة العضو حقها في التصويت، لا تمارس الدول الأعضاء فيها حقوقها في ذلك وبالعكس.

    الفقرة 4 من المادة الثالثة

    لا يحق انتخاب المنظمات الأعضاء أو تعيينها أو توليها أي منصب في الهيئة أو في أي جهاز فرعي. ولا تشارك المنظمة العضو في التصويت لأي منصب انتخابي في الهيئة وأجهزتها الفرعية. ويكون الأعضاء في الهيئة الدول الأعضاء في منظمة الأغذية والزراعة أو في منظمة الصحة العالمية التي أخطرت المدير العام لأي من المنظمتين برغبتها في أن تكون أعضاء في الهيئة. ووفقا لأحكام اللائحة الداخلية، يمكن فقط لأعضاء الهيئة المشاركين الترشيح أو التصويت خلال الدورة.

    الفقرة 1 من المادة الثامنة

    يتمتع كل عضو في الهيئة بصوت واحد، مع مراعاة أحكام الفقرة 3 من هذه المادة. ولا يتمتع المناوب أو المستشار بحق التصويت إلاّ عندما يحل محل الممثل.

    الفقرة 2 من المادة الأولى

    تتألف عضوية الهيئة من البلدان المؤهلة التي أخطرت المدير العام لمنظمة الأغذية والزراعة أو لمنظمة الصحة العالمية برغبتها في الانضمام لعضوية الهيئة.

النصاب القانوني للتصويت

تشكل أغلبية الأعضاء في الهيئة الحاضرين في الدورة النصاب القانوني لإجراء الانتخابات في الهيئة، شريطة ألا تقلّ الأغلبية عن 20 في المائة من مجموع الأعضاء في الهيئة ولا تقل عن 25 عضواً.

 

والمادة ذات الصلة من اللائحة الداخلية للهيئة هي على النحو الآتي:

    الفقرة 7 من المادة السادسة

    تشكل أغلبية أعضاء اهليئة نصابا قانونيا ألغراض التقدم بتوصيات لتعديل النظام األساسي للهيئة والعتماد تعديالت أو إضافات لالئحة الداخلية احلالية مبوجب املادة اخلامسـة عشـرة –1 . وجلميع األغراض األخرى، يتألف النصاد القانوني ما أغلبية أعضـاء اهليئـة احلاضـريا للـدورة، شريطة أالّ تقل هذه األغلبية عا 20 يف املائة ما مجيع أعضاء اهليئة، وال أن تقل عـا 25 عضـوا. وباإلضافة إىل ذلك، جيب أن يشمل النصاد القـانوني للهيئـة، يف حالـة تعـديل أو اعتمـاد معيـار مقرتو إلقليم معني أو جملموعة بلدان تـددة، ثلـيف األعضـاء الـذيا ينتمـون إىل اإلقلـيم املعنـى أو جمموعة البلدان املعنية.

إجراءات الترشيح

لم تنص اللائحة الداخلية لهيئة الدستور الغذائي على أية إجراءات رسمية لتسمية المرشحين لشغل أي منصب من المناصب في الهيئة. وبموجب الفقرة 7 من المادة الثامنة من اللائحة الداخلية للهيئة، تسري أحكام المادة 12 من اللائحة العامة لمنظمة الأغذية والزراعة مع مراعاة مقتضى الحال. لكن عملاً بالمادة 12-5 من اللائحة العامة للمنظمة، يحدد الجهاز الذي يقوم بالتعيين إجراءات الترشيح. وكانت الهيئة قد وافقت على عدم توزيع استمارات الترشيح قبل انعقاد دورات الهيئة، بل ينبغي إتاحتها للأعضاء في الهيئة عند الطلب في مستهلّ الدورة عن طريق المسؤولين عن الانتخابات الذين يعيّنهم المدير العام لمنظمة الأغذية والزراعة. ولا تُعتبر صالحة إلاَّ استمارات الترشيح التي تُعاد إلى المسؤولين عن الانتخابات.

أنواع التصويت لاتخاذ قرار (بخلاف عملية انتخاب)

تنص اللائحة العامة للمنظمة على ثلاثة أنوع من التصويت: التصويت برفع الأيدي أو نداء بالاسم أو بالاقتراع السري.

 

ووفقا للفقرة 4 من المادة الثامنة من اللائحة الداخلية للهيئة، يجوز لأي عضو في الهيئة أن يطلب إجراء التصويت بنداء الأسماء، وفي هذه الحالة يسجل التصويت الذي أدلى به كل عضو.

ويجرى التصويت نداءً بالاسم بموجب أحكام المادة 12-7 من اللائحة العامة للمنظمة.

    (أ) مع مراعاة أحكام الفقرة 10 من هذه المادة، يجرى التصويت نداء بالاسم بناء على طلب مندوب أو ممثل، أو عندما تلزم أغلبية الثلثين بموجب الدستور أو هذه اللائحة. ويجري التصويت نداء بالاسم بنداء أسماء جميع الدول الأعضاء التي لها حق التصويت حسب الترتيب الأبجدي الإنكليزي. ويحدد الرئيس اسم أول دولة ينادي عليها عن طريق القرعة. ويجيب مندوب أو ممثل كل دولة عضو بـ "نعم" أو "لا" أو "امتناع". وفي نهاية أي تصويت نداء بالاسم، ينادي من جديد على اسم الدولة العضو التي لم يجب مندوبها أو ممثلها. ويسجل صوت كل دولة عضو مشتركة في أي تصويت بالنداء بالاسم في مضبطة الجلسة.

    ويمكن أن يجري التصويت على قرار أيضا بالاقتراع السري إذا قرّرت الهيئة ذلك (الفقرة 5 من المادة الثامنة من اللائحة الداخلية للهيئة، انظر أدناه)

الانتخاب بالتوافق العام في الآراء أو بالاقتراع السرّي

تنص اللائحة الداخلية للهيئة على أن تجري الانتخابات بالاقتراع السرّي إلا في حال لم يتجاوز عدد المرشحين عدد المناصب الشاغرة. وللهيئة أن تقرر في هذه الحالة إجراء الانتخابات بتوافق عام واضح في الآراء.

 

والمادة ذات الصلة من اللائحة الداخلية للهيئة هي على النحو الآتي:

    الفقرة 5 من المادة الثامنة

    جتـرى االنتخابــات بـاالقرتاع السـرض، ولكـا إذا كـان عـدد املرشـحني ال يتجـاو عـدد املناصب الشاغرة جا للرئيس أن يقرتو على اهليئة البت يف االنتخاد بتوافق عام واضـح يف اآلراء. ويُبت يف أية مسألة أخرى باالقرتاع السرض إذا قررت اهليئة ذلك.

الانتخابات لشغل منصب انتخابي واحد

تجري الانتخابات لتعيين رئيس الهيئة بموجب أحكام المادة 12-11 من اللائحة العامة للمنظمة التي تنص على ما يلي:

 

    في أي انتخاب لشغل منصب انتخابي واحد، عدا منصب المدير العام، إذا أخفق مرشح في الحصول على أغلبية الأصوات المعطاة في أول اقتراع، تجري اقتراعات متتالية في الموعد أو المواعيد التي يحددها المؤتمر أو المجلس إلى أن يحصل مرشح على الأغلبية المطلوبة، شريطة استبعاد المرشح الذي حصل على أقلّ عدد من الأصوات في كلّ عملية اقتراع في حال الانتخاب لشغل منصب انتخابي واحد يكون فيه أكثر من مرشحَين اثنين.

ELECTIONS TO FILL MORE THAN ONE ELECTIVE PLACE

In the case of the elections of the three Vice-Chairpersons of the Commission, Rule XII.12 of the General Rules of FAO applies, except with respect to the quorum provisions which are those contained in the Rules of Procedure of the Commission, as explained in paragraph 4 above.

The relevant Rule is as follows:

    Rule XII.12

    In any election to fill simultaneously more than one elective place, the following shall apply:

    (a) (i) In the Conference a majority of the Member Nations of the Organization and in the Council two-thirds of the Members of the Council shall constitute a quorum. (ii) More than one half of the number of Members casting valid votes shall constitute the required majority.

    (b) Each elector, unless he wholly abstains, shall cast one vote for each elective place to be filled. Each vote shall be cast for a different candidate. Any ballot paper which is not in conformity with these requirements shall be declared defective.

    (c) The candidates who receive the largest number of votes shall be declared elected in a number equal to the number of elective places to be filled, provided they have received the required majority defined in subparagraph (a)(ii) above.

    (d) If only some of the elective places have been filled after the first ballot, a second ballot shall be cast to fill the remaining elective places, under the same conditions as the first ballot. This procedure shall continue until all the elective places have been filled.

    (e) If, at any stage during the election, one or more vacant places cannot be filled because of an equal number of votes having been obtained by two or more candidates, a separate ballot shall be held among such candidates to determine which of them shall be elected, in accordance with the provisions of subparagraph (c) above. Such procedure will be repeated as necessary.

    (f) If in any ballot no candidate receives the required majority, the candidate that receives the smallest number of votes in that ballot shall be eliminated.

DEFINITION OF VOTES CAST

Under the General Rules of FAO only affirmative or negative votes count as “votes cast” for calculating the majority required. Abstentions and defective ballots are not counted in the calculation of the majority.

Rule XII.4(a) of the General Rules of FAO applies and reads as follows:

    (a) For the purpose of the Constitution and these Rules the phrase “votes cast” shall mean affirmative and negative votes, and shall not include abstentions or defective ballots.

DEFINITION OF ABSTENTIONS

Abstentions are recorded only for those who specifically indicate that they are abstaining. In the case of a secret ballot, a blank ballot paper or one marked “Abstention” by the voter is an abstention. Failure to vote does not count as a formal abstention.

Rule XII.4(b) of the General Rules of FAO applies and reads as follows:

    Abstentions shall be recorded:
    (i) in a vote by show of hands, only for those delegates or representatives who raise their hands in response to the Chairman’s request for abstentions;
    (ii) in a roll call vote, only for those delegates or representatives who reply “Abstention”;
    (iii) in a secret ballot, only for such ballot papers deposited in the ballot box as are either blank or marked “Abstention”;
    (iv) in a vote by electronic means, only for those delegates or representatives who indicate “Abstention”.

DEFINITION OF DEFECTIVE BALLOT

In the case of a secret ballot, a defective ballot paper is one:

  • with votes for more candidates than vacancies;
  • with votes for persons or places not validly nominated;
  • in multiple elections, with less votes than places to be filled;
  • with any notation or mark not necessary to indicate the vote.

However, subject to the above any ballot paper shall be considered valid if the intention of the voter is clear. 

Rule XII.4 (c) of the General Rules of FAO applies and reads as follows:

    (i) Any ballot paper carrying votes for more candidates than there are vacancies to be filled, or carrying a vote for an individual, nation or locality not validly nominated, shall be considered defective.
    (ii) In the case of an election to fill simultaneously more than one elective place any ballot paper carrying votes for less candidates than there are vacancies to be filled shall also be considered defective.
    (iii) The ballot paper shall carry no other notation or mark than those required for the purpose of indicating the vote.
    (iv) Subject to (i), (ii) and (iii) above, a ballot paper shall be considered valid when there is no doubt as to the intention of the elector.

METHOD OF CONDUCTING A SECRET BALLOT

Appointment of tellers

Rule XII.10(c) of the General Rules of FAO applies and reads as follows:

    (i) For the purpose of a secret ballot the Chairman of the Conference or Council shall appoint two tellers from among the delegates or representatives, or their alternates. In the case of a secret ballot for an election, the tellers shall be delegates or representatives, or their alternates, who are not parties directly interested in the election;
    (ii) The duties of the tellers shall be to supervise the balloting procedure, count the ballot papers, decide on the validity of a ballot paper in any case of doubt, and certify the result of each ballot;
    (iii) The same tellers may be appointed for successive ballots or elections.

Ballot papers

Rule XII.10(d) of the General Rules of FAO applies and reads as follows:

    Ballot papers shall be duly initialled by an authorized officer of the secretariat of the Conference or Council. The elections officer shall be responsible for ensuring compliance with this requirement. For each ballot only one blank ballot paper shall be given to each delegation entitled to vote.

Voting booths

Rule XII.10(e) of the General Rules of FAO applies and reads as follows:

    For a vote by secret ballot, one or more voting booths shall be set up, supervised in such a manner as to ensure complete secrecy of the ballot.

Replacement of invalidated ballot papers

Rule XII.10(f) of the General Rules of FAO applies and reads as follows:

    Should any delegate invalidate his ballot paper, he may, before leaving the precinct of the polling booths, request a new blank ballot paper, which shall be delivered to him by the elections officer on the surrender of the invalidated ballot paper. The invalidated ballot paper shall remain in the custody of the elections officer.

Attendance at counting of votes

Rule XII.10(g) of the General Rules of FAO applies and reads as follows:

    Should the tellers withdraw from the presence of the delegates or representatives in order to carry out the count of the votes, only the candidates or scrutineers appointed by the candidates may attend the count, but they shall not take part in the count.

Protection of secrecy of ballot

Rule XII.10(h) of the General Rules of FAO applies and reads as follows:

    Members of delegations and of the secretariat of the Conference or Council who are responsible for the supervision of any vote by secret ballot shall not disclose to any unauthorized person any information which might tend, or be presumed to tend, toward destroying the secrecy of the ballot.

Custody of ballot papers

Rule XII.10(i) of the General Rules of FAO applies and reads as follows:

    The Director-General shall be responsible for the safe custody of all ballot papers until the elected candidates take of office or for three months after the date of the ballot, whichever is the longer period.

Postponement of balloting in an election

In an election the Conference may postpone second or subsequent ballots.

Rule XII.13(b) of the General Rules of FAO applies and reads as follows:

    At any stage in an election after the first ballot has been held, further balloting may be postponed by the Chairperson with the concurrence of the Conference or Council.

RAISING OF POINTS OF ORDER DURING A VOTE

 

A vote may be interrupted only on a point of order which is in connection with the voting. Rule XII.14 of the General Rules of FAO applies and reads as follows:

    Once voting has commenced, no delegate or representative may interrupt the voting except to rise to a point of order in connection with the voting.

CHALLENGING THE RESULT OF A VOTE OR ELECTION

Procedure and time limit for challenging the results of a vote or election are set out in Rule XII.15 of the General Rules of FAO, which read as follows:

    1. Any delegate or representative may challenge the result of a vote or election.
    2. In the case of a vote by show of hands or roll call vote, should the result be challenged, the Chairperson shall cause a second vote to be taken forthwith.
    3. A vote by show of hands or by roll call may be challenged only immediately after the result has been announced.
    4. A secret ballot may be challenged at any time within three months of the date upon which it took place or until the elected candidate takes office, whichever is the longer period.
    5. Should a vote or election by secret ballot be challenged, the Director-General shall cause the ballot papers and all relevant record sheets to be re-examined and shall circulate the result of the investigation, together with the original complaint, to all Member Nations of the Organization or of the Council, as appropriate.