FAO.org

الصفحة الأولى > قاعدة بيانات الجنسين والحقوق في الأراضي التابعة لمنظمة الأغذية والزراعة > أداة تقييم التشريعات
قاعدة بيانات الجنسين والحقوق في الأراضي التابعة لمنظمة الأغذية والزراعة

تحلل أداة تقييم التشريعات الأطر القانونية الوطنية من خلال 30 مؤشر قانوني بهدف تقديم المشورة السريعة والهادفة والفعالة بشأن السياسات إلى الدول الأعضاء لتحقيق المساواة بين الجنسين في حيازة الأراضي.

الحث على التغيير باستخدام أداة تقييم التشريعات من أجل حيازة الأراضي التي تراعي المساواة بين الجنسين

تعد أداة تقييم التشريعات أداة عملية تساعد على تصور التعقيدات القانونية التي تحيط بوصول الرجل والمرأة إلى حيازة الأراضي في بلدان مختارة وتساعد على تحديد المجالات التي تحتاج إلى الإصلاح القانوني. ويمكن استخدام نتائج التقييم في إثراء السياسات وعمليات صنع القوانين.

تقدم أداة تقييم التشريعات قائمة تمرير إلى الأسفل تتضمن المؤشرات القانونية بشأن حيازة الأراضي التي تراعي المساواة بين الجنسين. وتركز على القضاء على التمييز القائم على أساس الجنس في الدستور وفي الميراث والجنسية وحقوق الملكية والوصول إلى العدالة وخلافه.

سوف يعكس المؤشر عند اختياره مرحلة إدراجه ضمن الإطار القانوني الوطني. ويشتمل مقياس المراحل على الأرقام من 0 إلى 4. وتظهر النتائج بشكل مرئي وفي نطاقات مختلفة الألوان على الخريطة التفاعلية المصممة خصيصا لهذا الغرض. ويمكن تحميل عمليات التقييم الخاصة بأداة تقييم التشريعات المتوفرة حاليا بالكامل من خلال هذه الصفحة في شكل ملف pdf


How does it work?

The LAT offers a scroll-down list of legal indicators for gender-equitable land tenure. They focus on the elimination of gender-based discrimination in the constitution, in inheritance, nationality, property rights and access to justice among others. 

When selected, the indicator will reflect to what extent a country has incorporated the indicator into its national legal framework. The results are shown visually and in different colour ranges on an interactive map specially designed for this purpose on a scale from 0 to 4. Also, the LAT assessments currently available can be downloaded in full directly from this page.

Search LAT indicator

Background information

How are the LAT assessments carried out?
- They cover three sources of law: constitutions, statutes and regulations;
- They rely primarily on the information contained in the various sections of the country profiles;
- They are reliable and accurate: the stages are identified using the actual text of the legislation, referencing all relevant legal provisions. 

Promoting an integrated system of land tenure
The LAT promotes the incorporation of informal normative systems into the general legal system. Customary and religious sources of law are only covered insofar as they are incorporated into the general legal system.

A de jure analysis of the legislation pertaining to gender and land
It is outside the scope of the LAT to engage in a de facto analysis of gender equity in land tenure.

Breaking down the different stages in policy and law-making processes
Because legal reform should take place inside a policy framework, the LAT analyses the policy environment and the legal framework simultaneously. Each stage is assigned a score:

Rationale

Stage

Absence of the indicator in the legal framework

0

A policy is being developed

1

A policy is in place

1.5

A draft legislation is to be submitted for deliberations

2

The indicator appears in primary law

3

The indicator appears in multiple legal instruments

4

Not applicable

N/A