出版物和文件

Catalogue of Commercial Varieties of Quinoa in Peru

Catalogue of Commercial Varieties of Quinoa in Peru

The "Catalogue of commercial varieties of quinoa in Peru" was developed by the INIA and FAO under the "Andean Seeds" project to provide technical and scientific information to researchers, producers and the general public of the main commercial varieties grown in different production areas of the country. The structure and content of the catalogue was revised and validated in national workshops sponsored by the National Institute of Agricultural Innovation (INIA), with the support of the Food and Agriculture Organization (FAO). Specialists in quinoa participated in the Agricultural Experiment Stations (AES) Andenes Cusco, Illpa Puno, Canaan Ayacucho and Santa Ana Huancayo, led by the National Programme for Agricultural Innovation in Andean Crops of INIA, with support from the Andean Seeds technical team of the FAO. As a result the description and characterization of 20 commercial varieties of greater use in traditional and potential areas was achieved in Peru.

State of the Art Report on Quinoa around the  World

State of the Art Report on Quinoa around the World

In 2013, the United Nations declared the International Year of Quinoa. It gave global priority to quinoa, fostering expectations and highlighting challenges. The scientific studies and articles compiled herein describe with precision the potential contribution of quinoa and its limitations with regard to its cultivation, and promote its consumption in different parts of the world.

The state of the world’s quinoa tracks the “footsteps” of quinoa to determine current sectorial trends in 2013 for this exceptional crop which, due to its nutritional qualities, its diversity and its resistance to drought and cold, has been identified as an important alternative to contribute to global food security, especially in areas where the population has no access to adequate sources of protein, or where there are environmental constraints to food crop production.

In this context, the main aim of the State of the Art Report on Quinoa around the World is to bring together, within a single document, up- to-date technical and scientific data on growing quinoa so as to encourage the dissemination of this knowledge, promote dialogue and debate amongst partners in the development of quinoa worldwide, and generate new expectations for the crop around the world, in view of its contributions to food security and the family farming economy and also considering the inherent risks of uncontrolled

expansion. Special emphasis is given to the need to regulate the use of plant genetic resources, sustainability of agricultural systems and the fair and equitable distribution of benefits from using quinoa outside the Andean region.

This book is divided into six sections comprising currently available data on the various topics of interest related to growing quinoa around the world. 

粮农组织《粮食展望》,2013年6月

粮农组织《粮食展望》,2013年6月

粮农组织出版的《粮食展望》重点关注影响全球粮食和饲料市场的发展情况,分别对每个商品进行全面的评估和预测。
本期《粮食展望》包括一个有关藜麦的特别章节,深入论述了这个古老的安第斯作物的基本方面,因为它有望成为一种新的重要食品。不断增长的全球需求以及玻利维亚和秘鲁出口量的大幅增加都使小农受益,但市场动态的变化也给他们带来挑战。
截至在2000年之前,全球藜麦的年贸易量不到2000吨。但自那之后,世界出口量迅速扩大,特别是在过去的七年中,出口量由大约5000吨增至40000吨。2012年,玻利维亚的供应量占总供应量的64%,其次是秘鲁,为26%。玻利维亚的出口量从2007年的10000吨稳步增至2012年的26000吨。在同一时期,藜麦出口值增长了六倍:从1310万美元至7890万美元。
秘鲁的出口增势更为强劲,特别是2009年以后,主要是应对来自美国的动态需求。秘鲁藜麦装运量从2007年的1300吨(价值180万美元)增加到2012年的10000吨(价值2990万美元)。
该报告最后指出,藜麦未来将能够在全球粮食系统中发挥更加重要的作用,因为它可以适应不同农业生态区的条件,而且具有极高的营养价值。然而,该产品的价格较高,目前仅局限于高收入国家中拥有健康意识的消费者构成的小众市场,因此,短期内尚无法向贫穷国家推广。鉴于当前的出口价格超过每吨3000美元,藜麦还无法与其他它粮食作物竞争,如水稻的国际市场报价比藜麦低将近五倍。从短期来看,玻利维亚和秘鲁的出口量将能够继续满足发达国家不断增长的消费需求。从长期来看,不仅安第斯地区、,而且新产区的生产力预计也将提高,那里正在为商业目的而投资该作物的栽培。目前扩大藜麦生产的计划将大大推动世界供应量,从而降低生产者、消费者和国际市场的价格。这可能会改变当前推动该作物的动力。尽管如此,藜麦是否能够在全球范围成为一种主粮仍有待观察。

藜麦的收获后活动

藜麦的收获后活动

藜麦收获后活动一节提供了关于收获和收获后活动的有用信息,例如:主要生产国藜麦的储存、干燥、脱粒、包装和运输。它还包括麦粒及其衍生物的特殊处理,以确保质量。
这本适合所有读者的出版物包括:引言部分、关于商业化问题的第二部分(1997年最后更新)以及第三部分,其中包含各种出版物中有价值的营养信息并提供了不同藜麦品种的特性比较。
第四章和第五章提供有关质量要求、收获和收获后良好规范的信息,但有关生产成本的信息仅截至1997年,故有些过时。
该出版物还附有一份近期发表的类似研究(亦被列入本藜麦出版物清单),题为:《藜麦:促进世界粮食安全的一种古老作物》。

藜麦及其野生近缘种描述符(西班牙文)

藜麦及其野生近缘种描述符(西班牙文)

国际科学界意识到藜麦所具有的优异特性,例如它能够适应广泛的环境条件,包括干旱、贫瘠土壤,以及由基础氨基酸构成的营养价值,它是人类理想的食物。藜麦的这些卓越品质说明了其基因库中所含的多样性;它由农民栽培,在种子基因库中予以保存,并由育种计划用来开发优良品种。
最近更新了藜麦(Chenopodium Quinoa Willd)及其野生近缘种描述符列表,主要目的是阐述和评价藜麦的遗传多样性,推广其利用,以及促进采用国际标准的国家计划之间的信息交流。本出版物是“藜麦描述符”(AGP: IBPGR/81/104)的修订本,由国际植物遗传资源委员会(IBPGR,即现在的国际生物多样性中心)于1981年出版。
本技术出版物专为藜麦收藏者和育种者编写,其提供了可以用来描述藜麦和其他野生近缘种的种质标准参数和特性的完整清单。
该文件由国际农业研究磋商组织联盟的成员,即国际生物多样性中心编制,由粮农组织安第斯种子项目(GCP/RLA/183/SPA)供资,并得到西班牙合作署的支持。

安第斯高原传统烹饪

安第斯高原传统烹饪

《安第斯高原传统烹饪》一书中汇集了各式特色菜肴,其目的是提高人们对安第斯传统产品的喜爱,并把它们介绍给更广泛的读者。这本食谱的编写是粮农组织项目活动的一部分,旨在加强土著团体的能力以及为重振秘鲁和厄瓜多尔安第斯山区的传统产品提供支持。
安第斯地区土著居民大多依赖传统农业作为其生计和粮食的直接来源。
加强传统耕作系统和振兴与国家/区域烹饪相关的传统产品和知识能够有助于扩大粮食基础,改善粮食安全,并为农村家庭提供更多创收机会。
本食谱的问世应感谢受益社区对各项活动的积极参与,其中包括烹饪比赛、美食节、参与式研讨会和其他活动。在此过程中得以收集有关饮食习惯和传统产品使用方面的信息。
该书开始部分介绍了该区域一些主要传统食材,之后提供了147种食谱;特别注明了菜肴的类型,菜谱的提供者、社区和/或机构。
该出版物在一定程度上面向那些致力于生产多样化和当地资源利用的专业人士。本食谱专辑通过展现安第斯高原传统烹饪和食材的多样性和独特性,也有助于美食家和厨师获得激发其烹饪灵感的丰富素材。

藜麦:促进世界粮食安全的一种古老作物

藜麦:促进世界粮食安全的一种古老作物

本技术报告由Fundación para la Promoción e Investigación de Productos Andinos PROINPA(安第斯产品推广与研究基金会)编纂,就藜麦的营养价值和农业多功能性提供了理论基础和实用方法。该作物向其他大陆的扩展显示出它在促进世界各地粮食安全方面的潜力,尤其是在人们无法获得充足蛋白质来源,或粮食生产条件因湿度低、投入物不足和干旱而受到影响的国家。
藜麦包不仅含有各种必需的氨基酸 - 而且其比例较其他植物性食物更为均衡 - 以及微量元素和各种维生素,无麸质。此外,该作物对于不同的农业生态区具有非同寻常的适应能力,这无疑是由于它拥有可用于开发优良品种的战略性基因库。
本报告虽然技术性较强,但其本身并不是一本“诀窍型”手册。它阐述了一个完善的分析框架,并就以下方面提供了更新和较详细的信息:一般情况、营养特性、遗传多样性、品种和种质资源库、农学和适应性、食品和工业潜力,以及全球经济和商业化的各个方面。
该刊物面向所有读者,普及人们对这种古老作物的认识,包括它对人类粮食和营养安全的重要战略价值。

被忽视的作物:从不同视角看1492年

被忽视的作物:从不同视角看1492年

该书探讨了65种作物,它们大多源自美洲,在过去500年的时间里,由于社会、农业或生物原因,它们逐渐失去了其重要性。然而,它们曾经为土著居民和当地社区的农业生产和营养做出过重要贡献。
这项研究面向技术读者。它以若干品种的分析为基础,旨在确定可能的领域,开展进一步的研发,并促进某些品种在过去几个世纪以来已经适应的土地上再引种。有关藜麦的特别章节专门介绍了截至1994年该研究报告发表时的研发情况。值得注意的是,该报告中显示的研究线路(第139页)近年来仍一直沿用。这一专门章节还提供了有关藜麦的详细参考书目。