世界棉花日 | 10月7日

世界棉花日 | 10月7日

棉花,我们生活的织物

棉花每天都与我们相触碰。它是千百万小农和劳动者的生计来源,包括妇女及其家庭,并对许多发展中国家的经济做出重要贡献。

世界棉花日是一个绝佳机会,使我们可以重温对提高棉花产业可持续性的决心并把这一问题放在全球议程的最显要位置。

wcd-2023v3

2023年10月4日,9:00-18:00 (欧洲中部时间)
合作伙伴 | 注册

        2023年世界棉花日活动将于2023年10月4日在奥地利维也纳国际中心举行。该活动将由联合国工业发展组织(工发组织)和联合国粮食及农业组织(粮农组织)共同主持,与世界贸易组织(世贸组织)、国际贸易中心(国贸中心)、联合国贸易及发展会议(贸发会议)和国际棉花咨询委员会(棉咨委)合作举办 。

        2023年世界棉花日的主题是:“人人享有公平和可持续的棉花,从农场到时尚”。

        通过2023年世界棉花日活动,我们将把利益相关者汇聚在一起,提高棉花产业的可视度以及对棉花产业在经济转型、农业和价值链开发、国际贸易及减贫方面重要作用的认识。庆祝活动也将凸显可持续经济发展、包容和可持续工业发展、充分和生产性就业以及人人享有体面工作的重要性。

2023年世界棉花日 | 工发组织


棉花礼赞

棉花是一种文化、一种生活方式和一项传统,它植根于人类文明的核心。2021年8月,联合国大会宣布每年10月7日为世界棉花日,从而对棉花的独特益处给予了认可。这一全球性庆祝活动的目的是增加棉花产业的可视度并提高对棉花产业在经济发展、国际贸易和扶贫工作方面重要作用的认识。

棉花是最重要的天然纤维,日常用于服饰和家居装饰。棉花是千百万小农及其家庭的关键生计手段,提供了就业和收入。它是世界某些最贫困国家的重要出口创汇来源。世界棉花日提供了一个难得的机会,让我们重温对可持续棉花产业的承诺,从而实现更好生产、更好营养、更好环境和更好生活,不让任何人掉队。


主要信息


棉花是千百万小农、劳动者及其家庭的重要谋生手段,为他们提供了就业和收入。

棉花出口是不少低收入国家的重要创汇来源,有助于他们支付粮食进口费用。

棉花在生产和供求两个方面都面临一系列不确定性,需要加以妥善应对,这样才能充分发挥其在支撑经济增长和可持续发展方面的潜力。

棉花产业在其价值链的所有环节都可以作为应对更广泛发展关切的途径,推动妇女赋权和增加青年就业,同时确保人人享有体面工作。

调动创新型技术和资源对于确保棉花产业保持活力和可持续性至关重要。

需要加大投资力度,推动棉花产业在原棉生产的基础上进行扩展并创造新的创收机会,尤其是为农民,提高棉花纤维的增值并利用棉花作物其他部分开发副产品。

基于规则、非歧视、开放、公平、包容、可预测和透明的国际棉花贸易体系对于向全世界数以亿计脆弱民众提供生计十分关键。
 务必要削减棉花领域具有贸易扭曲作用的国内扶持措施以及阻碍实现贸易自由化益处的所有其他市场扭曲做法。


关于棉花的有趣知识

哪些地方种植棉花?

棉花在南北半球的亚热带和季节性干旱热带
地区都有种植。

棉花产业

棉花产业使全世界一亿多家庭受益。

世界棉花数量

2022年,估计世界棉花产量约为2400万吨,
棉花贸易量为900万吨。

世界棉花价值

2022年,世界棉花产量价值约690亿美元,
全球贸易额在260亿美元以上。

世界主要贸易国

美国是世界最大棉花出口国,中国是
最大进口国。

棉花需求

棉花需求由纺织业需求驱动并取决于来自合成纤
维的竞争。

全球纺织品贸易

2022年,世界纺织品贸易额约达9150亿美元。


你是否知道?


前五大棉花生产国为中国、印度、美国、巴西和巴基斯坦,其总产量占全球产量的四分之三以上。

据估计全球约有3200万农民生产棉花,其中近半数为妇女。

约80%的棉花用于服饰,15%用于家居装饰,其余5%主要用于非织物用途,如过滤和填充材料。


出版物

2023

This chapter describes market developments and medium-term projections for world cotton markets for the period 2023-32. Projections cover consumption, production, trade and prices developments for cotton. The chapter concludes with a discussion of key risks and uncertainties which could have implications for world cotton markets over the next decade.

2023

The OECD-FAO Agricultural Outlook provides an assessment of the prospects of national, regional and global agricultural commodity markets over the coming decade. The baseline projections for production, consumption, stocks, trade and prices for cereals, oilseeds and oilseed products, roots & tubers, pulses, sugar, meat, dairy products, fish, cotton, biofuels and tropical fruits cover the years 2023 to 2032.

2023

Cotton is an important source of livelihood for millions of smallholders worldwide and women contribute significantly to cotton farming, constituting a large share of the workforce involved in primary production. However, women face disproportionate barriers along the cotton value chain in terms of access to land, inputs and services that affect the quality of their participation and the benefit they can derive.

2022

This document analyses the cotton market in the Cotton-4 (C-4) countries, Benin, Burkina Faso, Chad and Mali. It studies the current market situation and medium-term prospects of the sector and considers the way forward.



多媒体

13/10/2022

From field to fabric, the familiar touch of cotton is woven into our lives. Cotton is one of the oldest natural fibers. It is the thread connecting civilizations.

11/10/2022

棉花不仅仅是一种织物,棉花是世界各地千百万家庭的一种文化和生活方式。 棉花为处在供应链核心的千百万人创造了工作机会和收入。

15/09/2022

María Rosa Farroñán, Mochica indigenous cotton farmer and artisan shares her experience cultivating and spinning Peruvian native cotton fiber.

23/09/2022

With this initiative, the mechanization of low-cost cotton harvesting is made available to small producers. One of the main axes of the + Algodón project is to develop sustainable technologies and promote good practices for the sustainability of agricultural production in family cotton farming.

22/04/2022

Through the CLEAR Cotton project, funded by the European Union, FAO and the ILO are working to reduce child labour in the cotton sector and break the cycle of rural poverty in Burkina Faso, Mali and Pakistan.



合作伙伴