FAO in Lebanon

Resources and Multimedia

Latest Publications

 

ترتبط الأنظمة الغذائية ارتباطًا وثيقًا بحياتنا - من خلال الطعام الذي نأكله وتغذيتنا وصحتنا، وسبل عيشنا، ووظائفنا، والبيئة والموارد الطبيعية على كوكب الأرض. يتمثل التحدي الرئيسي للأنظمة الغذائية في إنتاج أغذية صحية للجميع مع الحفاظ على تنوعنا البيولوجي وبيئتنا وضمان التوزيع العادل للثروة. يقدم هذاالملف القطري للأنظمة الغذائية ملخصًا لقضايا النظام الغذائي الرئيسية في لبنان ويسلط الضوء على الحلول المحتملة لتحولها المستدام والشامل. هذا الملف هو نتيجة لتحليل منهجي ومشاورات أصحاب المصلحة و كان جزء من التقييم العالمي للأنظمة الغذائية في أكثر من 50 دولة، ضمن مبادرة مشتركة بين الاتحاد الأوروبي ومنظمة الأغذية والزراعة والمركز الفرنسي للبحوث الزراعية و التنمية الدولية والتي تهدف إلى تحفيز التحول المستدام والشامل للأنظمة للأغذية .

 

 

 

Catalysing the sustainable and inclusive transformation of food systems

Food systems are intimately linked to our lives – through the food we eat, our nutrition and health, our livelihoods, jobs, and the environment and natural resources of the planet. The main challenge for food systems is to produce nutritious food for all while preserving our biodiversity and environment and ensuring equitable distribution of wealth. This Food Systems Profile provides a summary of the main food system issues in Lebanon and highlights potential solutions for their sustainable and inclusive transformation. It is the result of a systemic analysis and stakeholders' consultation that was part of a global assessment of food systems in over 50 countries, following a joint initiative by the EU, FAO, and CIRAD which aims at catalyzing the sustainable and inclusive transformation of food systems.

Lebanon and FAO 43 years of partnership for sustainable agriculture, rural development and management of natural resources

This publication covers the work of FAO in Lebanon highlighting ongoing projects. It explains FAO’s assistance to Lebanon which has focused on the promotion of sustainable development of the agriculture sector, in close collaboration with the Ministry of Agriculture and other relevant ministries. This brochure also highlights the work of FAO Lebanon in terms of supporting the coordination and planning mechanism for humanitarian and stabilization assistance to Lebanon in the context of the Syria crisis.

يؤدّي القطاع الزراعي في لبنان دورًا مهمًّا في تأمين الاكتفاء الذاتي لجهة عدد من السلع الغذائية، وهو يعتبر حجر الزاوية في الاقتصاد الريفي. في المناطق الريفية، تمثل الأنشطة المتعلقة بالزراعة حوالي 80 في المائة من الناتج المحلي الإجمالي وتضمّ حوالي 9 في المائة من الحيازات الزراعية التي ترأسها نساء.

 

 

تعتمد الزراعة اللبنانية أساسًا على المحاصيل مثل أشجار الفاكهة والحبوب والتبغ، وعلى الماشية مثل الأبقار الحلوب والأغنام والماعز والدواجن. وتشير التقديرات غير الرسمية إلى انخفاض قيمة الإنتاج الزراعي بما نسبته 26 في المائة بين عامي 2019 و2020،2 ويعود ذلك إلى تراجع مستوى المدخلات في قطاعي الزراعة والأغذية الزراعية.

 

 

قبل الأزمة المالية والاقتصادية التي بدأت في تشرين الأول/أكتوبر 2019، كان القطاع الزراعي في لبنان يعاني من قيود إنتاجية عدّة. وقد أدّت الأزمات المتواصلة إلى تفاقم المشاكل التي تُعاني منها الزراعة أصلاً، وبالتالي فإن دعم قدرة القطاع على الصمود أمرٌ أساسيٌّ لضمان الأمن الغذائي وللتخفيف من حدّة الفقر في المناطق الريفية.

معاً من أجل تنمية زراعية وريفية مستدامة وإدارة سليمة للموارد الطبيعية

منظمة الأغذية والزراعة ولبنان 44 سنة من الشراكة

 

تعمل المنظمة في لبنان منذ 44 سنة على تعزيز التنمية الزراعية والريفية المستدامة، وتشجيع الإدارة المستدامة للموارد الطبيعية بالتعاون الوثيق مع وزارة الزراعة اللبنانية وغيرها من الوزارات المختصة.

 

تشمل الأنشطة دعم نظم الإنتاج ومساعدة أصحاب الحيازات الزراعية الصغيرة والمزارعين الأسريين على تحسين الانتاجية، وخفض كلفة الإنتاج، ورفع الجودة، ومواجهة التحديات التي يواجهونها في مرحلة ما بعد الحصاد إلى ذلك، تدعم الفاو التعاونيات الزراعية بالأخص التعاونيات النسائية وجمعيات المنتجين.

 

كما تدعم المنظمة تطبيق التكنولوجيات الزراعية الذكية مناخيًا بما فيها تقنيات الريّ الكفوؤة والممارسات الزراعية الجيدة، ودعم قدرات المؤسسات المعنية بلتخطيط وإدارةلموارد مياه الري؛ ودعم جهود التحريج والإدارة المستدامة للغابات، خاصة " زراعة 40 مليون شجرة حرجية" الذي أطلقته الحكومة اللبنانية. كما تدعم المنظمة صغار الصيادين لتعزيز استدامة ممارساتهم ودعم سبل عيشهم.

 

بالإضافة إلى ذلك، تدعم الفاو الاستثمارات في البنى التحتية الزراعية وسلاسل الانتاج الزراعي الغذائي لخلق فرص عمل وتأمين سبل عيش، خاصة في المناطق الريفية الرئيسية حيث توجد معظم المجتمعات المحلية المضيفة للنازحين السوريين.

Fisheries & aquaculture in Lebanon

 

 

The Food and Agriculture Organization in Lebanon published its sixth edition of our quarterly briefing note designed to introduce a topic related to FAO’s mandate/thematic areas. In this issue, FAO discusses the topic of fisheries & aquaculture in Lebanon highlighting FAO interventions and impact in this context.

 

مصايد الأسماك وتربية الأحياء المائيّة في لبنان - مذكرة إعلامية

أصدرت منظمة الأغذية والزراعة للأمم المتحدة في لبنان (الفاو)  العدد السادس من المذكرات الموجزة التي تصدرها كل 3 أشهر.

في هذا العدد ، تناقش المنظمة موضوع مصايد الأسماك وتربية الأحياء المائيّة في لبنان وتضيء على تدخلات المنظمة وتأثيرها في هذا السياق.

دور المرأة في الزراعة في لبنان

لا يزال دور المرأة في الزراعة في لبنان غير معروف جيداً بسبب محدودية الإحصاءات المصنفّة بحسب الجنس ونقص التحاليل على أساس النوع الاجتماعي في القطاع. لكن لا شكّ في أن المرأة الريفية هي من المساهمين الرئيسيين في هذا القطاع، إذ تشكّل حوالى 43 في المائة من القوة العاملة الزراعية، وعادة ما تقضي ساعات طويلة في أداء مهام زراعية يدوية تتطلب جهدًا كبيرًا ووقتًا طويلاً، مثل البذر وإزالة الأعشاب الضارة والحصاد وتصنيع االأغذية. كما أنها مسؤولة عن جزء كبير من عمليات الإنتاج الحيواني. وتشير بعض التقديرات إلى أنه في بعض القطاعات الزراعية كثيفة العمالة (مثل زراعة التبغ) وأنشطة الإنتاج المنزلية، تشكل النساء الأغلبية المطلقة.

تضيء هذه المذكرة الإعلامية على دور المرأة في الزراعة في لبنان وعلى تدخلات المنظمة وتأثيرها في هذا السياق.

تقدم مراجعة القطاع الزراعي (ASR) صورة محدثة للوضع الاجتماعي والاقتصادي الحالي للقطاع الزراعي في لبنان ، إلى جانب تحديد التحديات الرئيسية للقطاع والاستراتيجيات القائمة على الأدلة لصنع السياسات. الهدف الرئيسي من موجز السياسة هذا هو تلخيص النتائج الرئيسية لتقرير المقياس المعياري ، مع التركيز على التحديات والقضايا التي تؤثر حاليًا على القطاع الزراعي اللبناني ، مما يحد من تطوير إمكاناته الكاملة. تغطي هذه التحديات مجموعة كاملة من القضايا ، مثل القضايا الاقتصادية والتجارية والاجتماعية والبيئية والتنظيمية. كما يسلط الضوء على فرص تطوير القطاع الزراعي.

تشمل العوامل الرئيسية التي تحد من نمو التجارة في المنتجات الزراعية والغذائية اللبنانية محدودية الوصول إلى الأسواق الدولية ، وجودة المنتج وإصدار الشهادات ، والبنية التحتية التجارية غير الملائمة ، والافتقار إلى القدرة التنافسية ، والافتقار إلى الاتفاقيات التجارية ، والصعوبات في استبدال السلع المستوردة بالمنتجات المحلية. وينبغي اعتماد تدابير تدعم المنتجين بمعلومات أفضل عن فرص تطوير استراتيجيات ترويج الصادرات لدعم الصادرات الزراعية. كما ينبغي أن تركز البرامج الحكومية على توسيع وزيادة الوصول إلى أسواق الصادرات الزراعية

هذا الكتيب موجه لأي شخص مهتم بزراعة البطاطا . يحتوي على جميع المعلومات الفنية اللازمة ، من تحضير الأرض إلى الحصاد. يعتمد إنتاج البطاطا في الكتيب على الإدارة المتكاملة للمحاصيل. أفضل ممارسات.التسميد وإدارة الآفات والري مذكورة بالتفاصيل. الهدف من هذا الكتيب هو تعزيز الممارسات الزراعية الجيدة التي تشمل إدارة المحاصيل للحد من التلوث الكيميائي الزراعي في الحوض الأعلى لنهر الليطاني

Role of women in agriculture in Lebanon - Briefing note

The Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO) is leading international efforts in the fight against hunger. Serving both developed and developing countries, FAO acts as a neutral forum where all nations meet as equals to negotiate agreements and debate policy. FAO is also a source of knowledge and information. It helps developing countries and countries in transition to modernize and improve agriculture, forestry, and fisheries practices to achieve good nutrition for all. FAO Lebanon Programme is aligned with FAO’s global Strategic Objectives.

Lebanon was among the first countries to benefit from an FAO Country Office to strengthen the Organization’s programmes on the ground. Established in 1977, the Office seeks to promote harmonious and sustainable development of the agricultural sector along with the national agricultural policy, in consultation with relevant ministerial departments.

تنمية المهارات نحو تحقيق النمو الشامل في قطاع الزراعة في لبنان

يستند موجز السياسات هذا إلى بحث حديث لمنظمة العمل الدولية بعنوان "الاتجاهات في الطلب وعرض المهارات في قطاع الزراعة: لبنان" ، ضمن البرنامج المشترك بين منظمة العمل الدولية ومنظمة الأغذية والزراعة "تطوير نظام التعليم الزراعي الفني في لبنان" ، بتمويل من الحكومة الهولندية. يسلط الضوء هذا الموجز على العوامل الرئيسية التي تؤثر على الطلب في سوق العمل وعرض المهارات، مع توفير تقييم للمهارات المحددة المطلوبة ، بناءً على دراسة منظمة العمل الدولية للعرض والطلب في القطاع الزراعي في عام 2018. ويتناول الlوجز أيضًا التدابير الرئيسية اللازمة التي يجب أخذها بعين الاعتبار من قبل وزارة الزراعة وأصحاب المصلحة الآخرين في الترويج لنظام التعليم والتدريب التقني والمهني الذي يراعي حاجات سوق العمل.

بناء قدرات وزارة الزراعة من أجل إجراء تخطيط قائم على الأدلة من خلال دراسات تتبع تجريبية

ابلتعاون مع منظمة الأغذية والزراعة ووزارة الزّراعة، كلّفت منظّمةُ العمل الدّوليّة مؤسسةَ البحوث والاستشاراتبإجراء دراسة تتبّع في كانون الأول/ديسمبر 2019 تستهدف الرخيجن من صفوف البكالوريا الفنّيّة الزّراعيّة 2 والدّورات القصرة الأمد 2018 . جتدر - 2017 و 2017 - خ ال السّنتَين الدّراسيّتَين 2016 الإشارة إلى أنه تمّ إنجاز التحضر والعمل الميداني والتحليل الأولي . في أيار/مايو 2020 انطوت المنهجيّة التي اتّبعها الرفيق لإجراء هذه الدّراسة عى استطلاع ميدانيّ تتبّعيّ كمّيّ استهدف 363 شخصّا أباجوا عنه بينهم 128 من رخّيجي صفوف البكالوريا الفنّيّة الزّراعيّة و 235 من رخّيجي الدّورات القصرة الأمد. 3 وتمثّل العينة الرخيجن المستهدفين من حيث التخصص )البكالوريا الفنّيّة الزّراعيّة والدّورات القصرة الأمد(، ونوع الجنس، والجنسية.

 

تعاين دراسة التتبّع ابلتفصيل تقييم المجيبن بشكل عامّ لمسرتهم الدّراسيّة وناجحهم في الحصول عى عمل في مهلة 3 أشهر بعد التّخرّج ووضعهم المهنيّ الحاليّ 4 ومدى تطلِّب عملهم المهارات المكتسَبة خ ال فرة تدريبهم.

Skills Development for Inclusive Growth in the Lebanese Agriculture Sector - Policy Brief 

This policy brief presents a summary study of the situation of agriculture and food sector, specifically the agricultural labour market in Lebanon, and highlights the importance of addressing a pronounced skills mismatch in the agricultural labour market to spur agriculture sector development

Improved Water Resources Monitoring System / Integrated Water Resources Management at regional level in Lebanon

In many regions of the world, including the NENA region and Lebanon, sustainable and reliable delivery of water for irrigation and municipal use has become increasingly complex and problematic. This issue also extends to affect the protection of the ecosystems from water pollution. Particularly, if the overall demand is outstripping supply, the delivery of water is often less about engineering, although it is still required. The issue is more often related to the governance of the resources, to manage and protect sources from pollution and over-abstraction, resolve conflicts about water, and ensure rights to water are respected. It is also about understanding water flow pathways in complex river basin systems. This is where water monitoring and accounting can play a crucial role to help water management institutions, such as the regional Water Establishments, in managing complexity in light of the challenges facing the water sector.

Real-time monitoring at key locations

In many regions of the world, including the NENA region and Lebanon, sustainable and reliable delivery of water for irrigation and municipal use has become increasingly complex and problematic. This issue also extends to affect the protection of the ecosystems from water pollution. Particularly, if the overall demand is outstripping supply, the delivery of water is often less about engineering, although it is still required. The issue is more often related to the governance of the resources, to manage and protect sources from pollution and over-abstraction, resolve conflicts about water, and ensure rights to water are respected. It is also about understanding water flow pathways in complex river basin systems. This is where water monitoring and accounting can play a crucial role to help water management institutions, such as the regional Water Establishments, in managing complexity in light of the challenges facing the water sector.

In this context, FAO, in collaboration with the North Lebanon Water Establishment (NLWE), which represents the Ministry of Water and Energy, is implementing the GCP/LEB/029/SWI project “Improved Water Resources Monitoring System/Integrated Water Resources Management at regional level in Lebanon”, funded by the Swiss Government. The main objective of the project is to strengthen Lebanon’s water institutions improving their performance at regional level, thereby helping them to address the sector challenges for sustainable use of water resources.

Water Quality Monitoring

In many areas of the world, including the Near East and North Africa (NENA) region and Lebanon, sustainable and reliable delivery of water for irrigation and municipal use has become increasingly complex. This issue also extends to affect the protection of the ecosystems from water pollution. Particularly, if the overall demand is outstripping supply, the delivery of water is often less about engineering, although it is still required. The issue is more often related to the governance of the resources to manage and protect them from pollution and over-abstraction, resolve conflicts over water, and ensure rights to water are respected. It is also about understanding water flow pathways in complex river basin systems. This is where water monitoring and accounting can play a crucial role to help water management institutions in managing complexity in light of the challenges facing the water sector.

In this context, FAO, in collaboration with the North Lebanon Water Establishment (NLWE), which represents the Ministry of Water and Energy, is implementing the GCP/LEB/029/SWI project ‘Improved Water Resources Monitoring System/Integrated Water Resources Management at regional level in Lebanon’, funded by the Swiss Government. The main objective of the project is to strengthen Lebanon’s water institutions improving their performance at regional level.

In particular, Output (2) of the project, “Established water quality monitoring at key locations within a pilot watershed”, aims at supporting improved management of environmental priorities at water establishment/watershed level.

Watershed Prototype Monitoring System

In many areas of the world, including the Near East and North Africa (NENA) region and Lebanon, sustainable and reliable delivery of water for irrigation and municipal use has become increasingly complex. This issue also extends to affect the protection of the ecosystems from water pollution. Particularly, if the overall demand is outstripping supply, the delivery of water is often less about engineering, although it is still required. The issue is more often related to the governance of the resources to manage and protect them from pollution and over-abstraction, resolve conflicts over water, and ensure rights to water are respected. It is also about understanding water flow pathways in complex river basin systems. This is where water monitoring and accounting can play a crucial role to help water management institutions in managing complexity in light of the challenges facing the water sector.

In this context, FAO, in collaboration with the North Lebanon Water Establishment (NLWE), which represents the Ministry of Water and Energy, is implementing the GCP/LEB/029/SWI project ‘Improved Water Resources Monitoring System/Integrated Water Resources Management at regional level in Lebanon’, funded by the Swiss Government. The main objective of the project is to strengthen Lebanon’s water institutions improving their performance at regional level.

In particular, Output (3) of the project ‘Watershed Prototype Monitoring System developing’, aims at empowering management authorities, and enhance their capacity to operate

the developed monitoring system - including preparation of a business plan to operate it.

Water accounting tool

In many areas of the world, including the Near East and North Africa (NENA) region and Lebanon, sustainable and reliable delivery of water for irrigation and municipal use has become increasingly complex. This issue also extends to affect the protection of the ecosystems from water pollution. Particularly, if the overall demand is outstripping supply, the delivery of water is often less about engineering, although it is still required. The issue is more often related to the governance of the resources to manage and protect them from pollution and over-abstraction, resolve conflicts over water, and ensure rights to water are respected. It is also about understanding water flow pathways in complex river basin systems. This is where water monitoring and accounting can play a crucial role to help water management institutions in managing complexity in light of the challenges facing the water sector.

In this context, FAO, in collaboration with the North Lebanon Water Establishment (NLWE), which represents the Ministry of Water and Energy, is implementing the GCP/LEB/029/SWI project ‘Improved Water Resources Monitoring System/Integrated Water Resources Management at regional level in Lebanon’, funded by the Swiss Government. The main objective of the project is to strengthen Lebanon’s water institutions improving their performance at regional level.

In particular, Output (4) of the project ‘Water accounting tool’, aims at supporting more effective decision-making at regional level by generating information regarding the vegetation state, leaf area index, biomass production, evapotranspiration (ET) mapping, through remote sensing.

Managing assets of the irrigation system

In many areas of the world, including the Near East and North Africa (NENA) region and Lebanon, sustainable and reliable delivery of water for irrigation and municipal use has become increasingly complex. This issue also extends to affect the protection of the ecosystems from water pollution. Particularly, if the overall demand is outstripping supply, the delivery of water is often less about engineering, although it is still required. The issue is more often related to the governance of the resources to manage and protect them from pollution and over-abstraction, resolve conflicts over water, and ensure rights to water are respected. It is also about understanding water flow pathways in complex river basin systems. This is where water monitoring and accounting can play a crucial role to help water management institutions in managing complexity in light of the challenges facing the water sector.

In this context, FAO, in collaboration with the North Lebanon Water Establishment, which represents the Ministry of Water and Energy, is implementing the GCP/LEB/029/SWI project ‘Improved Water Resources Monitoring System/Integrated Water Resources Management at regional level in Lebanon’, funded by the Swiss Government. The main objective of the project is to strengthen Lebanon’s water institutions improving their performance at regional level.

In particular, Output (3) of the project ‘Watershed Prototype Monitoring System is developed, management authorities empowered, and their capacity is enhanced to operate the system - including preparation of a business plan to operate the monitoring system’, aims at building institutional monitoring capacities

Informed decisions transferred to end-users to improve capacity for enhanced crop water productivity

In many areas of the world, including the Near East and North Africa (NENA) region and Lebanon, sustainable and reliable delivery of water for irrigation and municipal use has become increasingly complex. This issue also extends to affect the protection of the ecosystems from water pollution. The issue is more often related to the governance of the resources to manage and protect them from pollution and over-abstraction, resolve conflicts over water, and ensure rights to water are respected. It is also about understanding water flow pathways in complex river basin systems. This is where water monitoring and accounting can play a crucial role to help water management institutions in managing complexity in light of the challenges facing the water sector.

In this context, the Food and Agriculture Organization of the United Nations, in collaboration with the North Lebanon Water Establishment (NLWE), which represents the Ministry of Water and Energy, is implementing the GCP/LEB/029/SWI project ‘Improved Water Resources Monitoring System/Integrated Water Resources Management at regional level in Lebanon’, funded by the Swiss Government.

The main objective of the project is to strengthen Lebanon’s water institutions improving their performance at regional level, thereby helping them to address the sector challenges for sustainable use of water resources.

In particular, Output (5) of the project ‘Informed decisions transferred to end-users to improve capacity for enhanced crop water productivity’, aims at empowering farmers, agriculture-related organizations, professionals and decision-makers to improve the productivity and resource-use efficiency of agriculture.

Assessment of engineering solutions for solid waste removal from irrigation canals in North Lebanon

Waste management in Lebanon is a significant issue anticipating cascading and spill-over effect on livelihood, environment and agriculture. North Lebanon has been experiencing population growth spurts due to humanitarian crises in neighboring countries that contributes to the urgency of finding sustainable solutions. Adequate delivery of response measures is beyond the capacities of local authorities. Consequently, waste crisis has reached its historical peaks. It is unlikely that upcoming years can bring radical shifts related to the trends in rapidly increasing waste generation. However, the seemingly uncontrollable mechanisms should not lead to inaction, but concentrated efforts should be stepped up to eliminate harmful consequences.

The project “Rehabilitation and waste management of El-Bared Canal Irrigation System to reduce source-to-sea pollution and improve livelihoods in the Akkar Region of Lebanon”, financed by the Government of Norway, has been formulated to ensure minimal discharges of waste from El-Bared System to the Mediterranean Sea, thus improving the livelihoods of the people depending on the system through irrigation canal system rehabilitation, solid waste disposal, and improved agricultural output and job creation. Applying a pilot approach, the project mainly focuses on Akkar irrigation scheme to introduce both hard investment and soft measures in response to the waste crisis. Following a multi-criteria assessment approach, the current report maps waste removal technologies and provides recommendations on their functions and suitability in the context of the target area. Based on broader understanding of the feasibility, it helps come to a decision on technology selection.

Field guide for hill land reclamation and water management

Estimates indicate that around 20-25 percent of the active population of Lebanon derives at least part of its livelihoods from agriculture. Nevertheless, the majority of farmers live below the upper poverty line of 4 USD per day. The enhancement of food security, rural development and sustainable resources management are, thus, imperative and they are targeted as key priorities. In order to bring effective improvements at field level, however, the joint efforts of all stakeholders are required, from decision-makers to agricultural practitioners. The current Field Guide has been prepared as a practical and technical tool that can well respond to the current challenges in land reclamation for soil and water management and, ultimately, support final beneficiaries and agricultural agents through the provision of clear indicators and potential costs. The Guide, thus, should be considered not simply as a compendium of land reclamation and water management practices, but also as a manual for implementers and specialists. The Guide provides a complete set of instructions to implement an extensive range of land reclamation and water management solutions to achieve optimal employment of resources, and it also takes in due consideration the constraint represented by the availability of resources for farmers willing to improve their practices. The illustrated techniques are presented together with realistic estimates of required manual work, labor employment and financial costs, for a correct evaluation based on local and individual needs and priorities and the subsequent direct implementation.

المدخل إلى الجمعيات التعاونية في لبنان

يهدف هذا الكتيّب إلى عرض أبرز ما يميّز النظام القانوني التعاوني اللبناني، من خلال إبراز الغاية من تنظيم العمل التعاوني وتحديد الجهة المستهدفة من هذا التنظيم وأهمية الدور الذي تقوم فيه هذه الأخيرة على الصعيدين الاقتصادي والاجتماعي.

Sustainable water management – Briefing note

Agricultural technical education was established in Lebanon in 1943 by virtue of Decree No. 2106. In 1962, the agricultural technical education was affiliated to the Ministry of Agriculture and the first technical school was established in Fanar, Beirut. In 1987, a law organizing the Agricultural technical and vocational education was issued. The MoA established seven Agricultural Technical Schools. The schools aim at reducing the unemployment rate in rural areas and increasing interest in the agriculture sector. Graduating students can pursue higher education or enter the agricultural labor market. However, the said schools needed capacity-building support for student trainings (aged 15 to 20 years old) with a revised curriculum for the three-year Technical Baccalaureate (BT).

Reforestation and afforestation in Lebanon – Briefing note

Lebanon’s forests cover up to 13 percent of the country’s surface area and other wooded lands account for about 11 percent. However, forested and wooded lands were subject to intense human pressure that led to their rapid degradation during the last 60 years. In 2012, the Lebanese Government launched the National Afforestation and Reforestation Programme (NARP), also known as the “40 Million Tree Program”, which aims to increase forest areas in Lebanon to 20 percent in the coming years in order to restore Lebanon’s ecological integrity and green identity. As a result, the Ministry of Agriculture, in collaboration with other public bodies and NGOs, has intensified its reforestation efforts with funding support from local and international donors, in addition to the private sector.

Technical agricultural education – Briefing note

Agricultural technical education was established in Lebanon in 1943 by virtue of Decree No. 2106. In 1962, the agricultural technical education was affiliated to the Ministry of Agriculture and the first technical school was established in Fanar, Beirut. In 1987, a law organizing the Agricultural technical and vocational education was issued. The MoA established seven Agricultural Technical Schools. The schools aim at reducing the unemployment rate in rural areas and increasing interest in the agriculture sector. Graduating students can pursue higher education or enter the agricultural labor market. However, the said schools needed capacity-building support for student trainings (aged 15 to 20 years old) with a revised curriculum for the three-year Technical Baccalaureate (BT).

السلامة والصحة المهنية في الزراعة

أعدت الفاو هذه المادة الرقمية لإستخدامها ضمن برامج التعليم المهني الزراعي عن بعد مرتكزة الى منهاج التدريب المهني للشباب (من 14 الى 25 سنة من العمر) من اللبنانيين وغير اللبنانيين. وتهدف هذه المادة الى تدريب الشباب واطلاعهم على المجالات المعنية بسلامة العمّال والعاملات وصحتهم ورفاههم خاصة وأن الزراعة تعد من أخطر قطاعات العمل، حيث أن نصف عدد الحوادث المميتة التي تحصل سنوياً في أماكن العمل تصيب عمال الزراعة.

إن تحسين السلامة والصحة المهنية والقضاء على تعرّض الأطفال للعمل الخطر يمكّن المنتجين والمنتجات الزراعيين من إستخدام الشباب في سن 14 الى 17 عاماً بصورةٍ قانونية.

خطة الأعمال الزراعية

خطة الأعمال الزراعية هي جزء من المواد التدريبية التي تم إعدادها لمدارس إدارة الأعمال الزراعية. تشتمل هذه الخطة على أهم القرارات والأفعال المؤثّرة على سير العمل الزراعي. تشكّل خطة الأعمال الزراعية طريقة للحرص على إتمام كلّ المهام الواجب القيام بها بطريقة تزيد من ربحيّة المزرعة. يُعرَض خلال مدارس إدارة الأعمال الزراعية على المزارعين إعداد خطة

 

عمل لمشروع زراعي واحد. ثمّ تُنفّذ خطة العمل هذه ويُرصَد التقدّم المحرَز، وذلك كجزء من البرنامج المستمر. (يشمل ذلك مواكبة المُيسِّر للمزارعين في أثناء تنفيذ خطط عملهم وزيارة المزارعين في مزارعهم وتوفير النُصح والتشجيع في الميدان). وبعد انتهاء الموسم الزراعي، يُحلّل المزارعون نتائجهم ويَرَوْن كيف يمكنهم أن يُحسّنوا خطط أعمالهم للموسم المقبل. في المرحلة الثانية، يجب التخطيط لجميع الوحدات

 

الإنتاجية لدى المُزارع الواحد بتوجيه من تمارين المدرسة التي يتمّ استخدامها في خلال موسمَيْ الإنتاج.

السجلات الزراعية

تمّ إعداد هذه السجلّات كجزء من مجموعة المواد التدريبيّة لمدارس إدارة الأعمال الزراعيّة. تتألّف هذه السجلّات من مجموعة جداول يدوّن فيها المزارع جميع المعاملات المتعلّقة بعمله الزراعي فتساعده على احتساب الربحيّة بطريقة بسيطة.

 

تُعتبَر السجلّات جزءًا مهمّاً من إقامة أعمال زراعيّة ناجحة ومربحة، فمن دونها، لا يستطيع المُزارع تقييم عمله الزراعي ولا تشخيصه ولا التخطيط له بشكل صحيح. تمكّن هذه السجلات المزارع حفظ سبعة سجلّات أساسيّة في العمل الزراعي وهي سجلّات الأصول الثابتة، سجلات الانتاج، سجلات العمال، سجلات التدفّقات النقديّة الداخلة، سجلات الاستهلاك المنزلي، سجلات التدفقات النقديّة الخارجة وسجلات الربح والخسائر.

قصّة فاطمة

قصّة فاطمة هي جزء من مجموعة المواد التدريبيّة لمَدراس إدارة الأعمال الزراعيّة التي تَمّ إعدادها في سلسلة من أربعة كتيّبات وهي: دليل المدرّبين، دليل الميسِّرين، تمارين المزارعين وقصّة فاطمة. بالإضافة إلى سلسلة الكتيّبات الإرشاديّة هذه، هناك مجموعة من المواد المرجعيّة، بعضُها موجَّه إلى ميسِّري مدارس إدارة الأعمال الزراعيّة وبعضُها الآخر إلى المزارعين.

 

تشكّل قصة فاطمة مثالاً حقيقياً عن ممارسة فاطمة للزراعة كمشروع تجاري ووصف مراحل خطة العمل الزراعيّة التي قامت بها، حيث يجد القارئ مثالاً عن تمارين المزارعين المطبَّقة بمعظم تفاصيلها. تتيح قصة فاطمة للمدرّبين والميسّرين وضع مثال واقعيّ عربيّ لمُزارعة لبنانية في منطقة البقاع أمام المزارعين ، يمكّنهم من فَهم المواد والتمارين وكيفيّة ترابطها مع بعضها البعض، وكيفية اتخاذ فاطمة للقرارات ذات الصلة بإدارة مشروعها الزراعي بناءً على المعطيات التي توفّرت لديها من التشخيص إلى التخطيط والتنفيذ ومن ثمّ التسويق والتقييم. إنّ قصة فاطمة هذه تُساعد المزارعين على اكتساب فهمٍ واضحٍ للتمارين وترابُطها وأهميّتها لاتخاذ القرارات الصائبة بشأن إدارة الأعمال الزراعيّة وتحقيق ربحيّة أفضل من المشروع الزراعي.

تمارين المزارعين

تمّ إعداد هذه التمارين كجزء من مجموعة المواد التدريبيّة لمدارس إدارة الأعمال الزراعيّة.

 

تساعد مجموعة التمارين هذه المزارعين على اكتساب معلومات ومهارات متعلّقة بإدارة الأعمال الزراعية، وتشمل دورة الإنتاج من مرحلة التخطيط حتّى مرحلة التسويق. يحلّ المزارع تمارين كل حلقة تلو الأخرى، ويشكّل كل منها جزءًا من خطة عمله الزراعي. فعند نهاية المدرسة يكون المزارع قد أكمل خطة عمله الزراعي تباعًا وتكون هذه الأخيرة بمثابة دراسة مشروع تخوّله التخرّج من مدرسة إدارة الأعمال الزراعية. كما وهناك مجموعة من المواد المرجعيّة المتعلّقة بندوة أو حلقة معيّنة، فتضيف عليها بعض التعاريف والمعاني والمعلومات المساعدة عن الموضوع الذي يجري تداوله.

دليل الميسّرين 

تمّ إعداد هذا الدليل كجزء من مجموعة المواد التدريبيّة لمدارس إدارة الأعمال الزراعيّة.

 

تمّ تصميمه كدليل توجيهيّ لميسّري مدارس إدارة الأعمال الزراعيّة من أجل تكييف البرامج وتطبيقها ميدانيًّا. كما يتضمّن هذا الدليل مبادئ توجيهيّة مفصّلة ذات الصلة بأساسيّات إدارة الأعمال الزراعيّة. يركّز دليلُ الميسّرين على المعرفة والمهارات العمليّة اللازمة لتأسيس مدارس إدارة الأعمال الزراعيّة وإعداد برامجها بدلاً عن الناحية النظريّة من إدارة الأعمال الزراعيّة. وقد تمّ تصميمه كدليل يُوجّه العاملين في مجال الإرشاد إلى تكييف برامج مدارس إدارة الأعمال الزراعيّة وتطبيقها ميدانيًّا، أي في الحقل. كما وبوفّر هذا الدليل مجموعة من المواد المرجعيّة المتعلّقة بندوة أو حلقة معيّنة، فتضيف عليها بعض التعاريف والمعاني والمعلومات المساعدة عن الموضوع الذي يجري تداوله.

دليل المدرِّبين

تمّ إعداد هذا الدليل كجزء من مجموعة المواد التدريبيّة لمدارس إدارة الأعمال الزراعيّة.

 

يشكّل هذا الدليل ركيزةً للمدربين الراغبين تأسيس مدارس إدارة الأعمال الزراعيّة. فهو يقدّم لهم، بشكل مفصّل، سلسلةً من المحاضرات المُعَدَّة لتدريب ميسّري مدارس إدارة الأعمال الزراعية بالإضافة إلى طريقة تقديم التدريب وكيفية تصميم المدارس وإعدادها وإدارتها واستخدام المواد التدريبيّة والتمارين الداخلة ضمن البرنامج. مع أنّ هذا الدليل موجَّه، بشكلٍ أساسي، إلى المُرشدين الزراعيّين الذين يُطبّقون مناهج مدارس إدارة الأعمال الزراعيّة، إلّا أنّه ما من قيود أو مُتطلّبات تُحدّد الجهات التي يُمكنها تأسيس هكذا مدارس. فيستطيع عددٌ كبيرٌ من الأفراد أو المنظَّمات تأسيس مدارس إدارة الأعمال الزراعيّة، بما في ذلك جهات القطاع العام التي تُقدّم خدمات الإرشاد والمنظّمات غير الحكوميّة وتجمُّعات المُزارعين التي تُقدّم خدمات استشاريّة وجمعيّات وتعاونيّات المُزارعين والمعاهد والجامعات.

Support to women cooperatives and associations in the agri-food sector in Lebanon / دعم التعاونيات والجمعيات النسائية في قطاع الأغذية والزراعة في لبنان

The project will support 250 women cooperatives and associations by creating an enabling environment and establish or expand agro-food income-generating activities. The project will further support 150 women groups through cash grants and labor voucher. The capacity of the Ministry of Agriculture, directorates of agriculture and of cooperatives will be increased.

A closer look at the forests in Lebanon

In Lebanon, forests and other wooded lands provide a wide range of ecosystem products and services. In 2014, the Ministry of Agriculture (MoA) initiated with the support of FAO Lebanon the process of developing the National Afforestation/Reforestation Program (NARP), also known as the “40 Million Trees Program”.

Prevention of apples' post-harvest losses in Lebanon:

Under the framework of the TCP regional project TCP/SNO/3501 - Capacity building for food losses redution in the Near East this guide will serve as a technical reference and tool to be used by all stakeholders in the apple value chain in Lebanon in order to reduce the post harvest losses of apples. The guide contributes to the FAO SO4 in particular output 2.2 Evidence-based fod loss and waste reduction programs are developed at national, regional and global levels, and to output 2.3 Governments and relevant stakeholders are provided with support to promote inclusive, efficient and sustainable agro-food value chains.

التقنيات الجيدة لتصنيع الأجبان البلدية على الصعيد المنزلي في لبنان

الإسهام في استئصال الجوع وانعدام الأمن الغذائي وسوء التغذية والحد من الفقر في الريف هي في صميم عمل منظمة الأغذية والزراعة للأمم المتحدة )الفاو( وأهدافها بالتعاون الوثيق مع وزارة الزراعة. إن تمكين المرأة الريفية اللبنانية على تحسين ممارساتها في مجال إنتاج الحليب وتصنيعه يعتبر النهج الأسلم نحو تحقيق هذه الاهداف في لبنان. غالباً ما يعتبر الحليب من أكثر الأغذية اكتمالا في الطبيعة. فهو مصدر غني بالبروتين والفيتامينات والمعادن كالكالسيوم وغيرها... ما يساهم إيجابيا في صحة الأفراد والمجتمع وبالتالي على الأمن الغذائي

الإدارة المتكاملة لذباب الفاكهة

ذبابة الفاكهة آفة خطيرة تصيب الكثير من محاصيل الفاكهة والخضروات التي تمثل أكثر من٧٠٪ من المساحات المزروعة في لبنان. قد تسبب ذبابة الفاكهة خسائر اقتصادية هائلة لأنواع كثيرة من المحاصيل الزراعية من خلال تخفيض الإنتاجية والنوعية وبالتالي التأثير على صادرات الفاكهة اللبنانية، في حال لم يتم اكتشافها باك ًرا ووضع استراتيجية فعالة لإدارتها. هي مضرة في مرحلة الطور اليرقي وقد تصل الخسائر التي تسببها يرقات ذبابة الفاكهة الى فقدان كامل للمحصول.

Lebanon Country Programming Framework 2016 to 2019
The CPF-Lebanon 2016–2019 will address two main government priority areas: Government priority one “to expand economic and livelihood opportunities benefiting local economies and the most vulnerable communities” and Government Priority two “to improve performance of the agricultural sector contributing to the economic, social, environmental and sustainable rural development”.

National Strategy for Conservation and Management of Plant Genetic Resources for Food and Agriculture in Lebanon 2015 - 2035

Despite its limited area of 10 452 km2, the phyto-geographic position of Lebanon as a geo-centre between the three continents of the Old World makes it a hot spot for regional surrounding biodiversity.

Also Available in: Arabic

Assessment of Treated Wastewater for Agriculture in Lebanon

The purpose of this study is to provide an updated and comprehensive database of information on the status and progresses made on the use of treated wastewater in Lebanon, to highlight data gaps and inconsistencies, and assess the potentialities of TWW using a case study approach in Caza (Province) through a GIS multilayer analysis.

Also Available in: Arabic

Good Practices

Emergency Vaccination against Transboundary Animal Disease in Lebanon

The large influx of Syrian refugees into Lebanon, an estimated 1.5 million, constitutes a major challenge for the country. Many refugees arrive in the neighbouring countries with a large number of unvaccinated livestock, thereby increasing the risk of transboundary animal diseases (TADs). 

The impact of the Syrian crisis on the agriculture sector is particularly worrying, as this is the main source of income and livelihoods for a large proportion of the population – notably for the poorest and most vulnerable hosting communities in rural areas. 

The agricultural sector in Lebanon and particularly the milk and dairy segment represents one of the major sources of income for rural poor farming communities in Lebanon. FAO, in collaboration with the Government of Lebanon’s Ministry of Agriculture (MoA) and thanks to funding from the Lebanese Recovery Fund (LRF), executed two projects, over a period of four years, to kick-start sustainable milk production and improvement of the food safety standards of the dairy industry in Lebanon.