FAO.org

الصفحة الأولى > Themes_collector > الشعوب الأصلية
الشعوب الأصلية

High-Level Expert Seminar on Indigenous Food Systems, 7-9 November 2018

The High-Level Expert Seminar on Indigenous Food Systems took place from 7 - 9 of November in FAO Headquarters in Rome. Experts and researchers from all over the world gathered to present indigenous food systems research from different regions and discuss on how to scale up efforts to protect and build on their contributions to achieve the SDGs. Get to know more here!

منظمة الأغذية والزراعة والشعوب الأصلية

تمثّل منظمة الأغذية والزراعة إحدى المؤسسات الرائدة بفعل خبرتها في مجال إدارة الموارد الطبيعية بما في ذلك النظم الغذائية. ونظراً إلى العلاقة الراسخة التي تجمع بين الطبيعة وسبل عيش الشعوب الأصلية، تضطلع المنظمة بدور مهم في حماية البيئة وأولئك الذين يعتمدون عليها من أجل البقاء. ويتعلّق العديد من مشاريع الفاو بالشعوب الأصلية، وإن كان ذلك بشكل غير مباشر، في ترويجها للتنوع البيولوجي باعتبارهما أساس الأمن الغذائي وتأمين سبل العيش ومستوى المعيشة.

من هي الشعوب الأصلية؟

يوجد حالياً أكثر من 370 مليون شخص يعتبر نفسه من السكان الأصليين في حوالي 90 بلداً حول العالم. وقد قدّموا مساهمات مهمة للتراث العالمي بفضل فهمهم التقليدي لإدارة النظم الإيكولوجية. غير أن الشعوب الأصلية هي من بين الجماعات الأكثر ضعفاً وتهميشاً وحرماناً في العالم. وعلى الرغم من أنها تمثل أقل من 5 في المائة من سكان العالم، فهي تشمل نحو 15 في المائة من مجموع الفقراء في العالم. ولا يوجد، حتى الآن، تعريف مقبول به عالمياً للشعوب الأصلية. وجعل التنوع بين المناطق والبلدان والفروقات الثقافية والتاريخية، والتباين في الخلفيات والظروف، من الصعب للغاية التوصل إلى تعريف واحد ينطبق على جميع مجتمعات السكان الأصليين على المستوى الدولي. وبما يتماشى مع التوافق الدولي، ستلتزم الفاو بالمعايير التالية عند النظر إلى الشعوب الأصلية:

  • الأولوية في الوقت المناسب، فيما يتعلق بالاحتلال واستخدام أراضي معيّنة؛
  • إدامة التميّز الثقافي بصورة طوعية، مما يشمل جوانب مرتبطة باللغة والتنظيم الاجتماعي والدين والقيم الروحية وطرق الإنتاج والقوانين والمؤسسات.
  • التعريف الذاتي، والاعتراف من جانب جماعات أخرى أو من جانب السلطات الحكومية بأن الشعوب الأصلية تشكّل جماعة متميّزة. 
  • تجربة متعلّقة بالإخضاع أو التهميش أو التجريد أو الاستبعاد أو التمييز، بغض النظر عن استمرار هذه الظروف أم لا.

FAO focal points and indigenous peoples caucus

Greater participation in development processes is a cornerstone of indigenous peoples’ rights. For projects that involve or affect indigenous peoples, FAO will facilitate the inclusion of representatives of indigenous peoples in its consultations and programming cycles, in accordance with the principle of ‘free, prior and informed consent’” (FAO Policy on Indigenous and Tribal Peoples.)

In February 2015, FAO organized a technical meeting between indigenous peoples’ representatives with the objective of discussing a joint work plan to implement the 2010 FAO Policy on Indigenous and Tribal Peoples.

One of the points of this joint workplan is the identification of FAO and indigenous peoples focal points at global, regional and national level with the main objective of facilitating interaction between indigenous peoples and FAO on a regular basis.

To enable this interaction, it was agreed to establish an indigenous peoples’ caucus. This caucus has one representative for each of the seven socio-cultural regions in which indigenous peoples divide the world (Africa, Asia, Central and South America and the Caribbean, the Artic, Central and Eastern Europe, Russian Federation, Central Asia and Transcaucasia, North America, and the Pacific).

The caucus has four main objectives:

  1. Follow up and monitor the implementation of the joint workplan between FAO and indigenous peoples.
  2. Enable the coordination and inclusion of as many indigenous organizations as possible.
  3. Enable an agile mechanism of representation to ensure handing over and follow up by several indigenous leaders.
  4. To communicate with FAO on a regular basis at local, regional and international levels.