Foro Global sobre Seguridad Alimentaria y Nutrición (Foro FSN)

Consultas

Decenio de las Naciones Unidas de Acción sobre la Nutrición (2016-2025): acciones prioritarias para los próximos cinco años

El Decenio de las Naciones Unidas de Acción sobre la Nutrición 2016-2025 (Decenio de la Nutrición) proclamado por la Resolución 70/259 de la Asamblea General de la ONU en abril de 2016, se estableció bajo el marco normativo de la Segunda Conferencia Internacional sobre Nutrición (CIN2) celebrada en noviembre de 2014 y la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. El Decenio de la Nutrición integra las iniciativas en curso de los países y de todas las partes interesadas para actuar en seis Esferas de acción interrelacionadas, basadas en los compromisos de la Declaración de Roma sobre la Nutrición de la CIN2 y las recomendaciones incluidas en su Marco de acción:

  1. Sistemas alimentarios sostenibles y resilientes en favor de dietas saludables.
  2. Sistemas de salud armonizados que proporcionen cobertura universal de las medidas nutricionales esenciales.
  3. Protección social y educación nutricional.
  4. Comercio e inversión para la mejora de la nutrición.
  5. Entornos inocuos y de apoyo a la nutrición en todas las edades.
  6. Fortalecimiento de la gobernanza y la rendición de cuentas en materia de nutrición.

Como parte del proceso de revisión de mitad de período del Decenio de la Nutrición, la Secretaría conjunta de la Organización de las Naciones Unidas para la Alimentación y la Agricultura (FAO) y la Organización Mundial de la Salud (OMS) del Decenio de la Nutrición ha revisado los progresos realizados durante los años 2016-2020 y sugiere un plan para el período 2021-2025, que se presentó en un documento prospectivo y se identificó a través de diálogos informales con diferentes grupos de partes interesadas.

El Decenio de la Nutrición busca el compromiso de los más altos niveles de gobierno para liderar a todas las partes interesadas para una acción urgente, sostenida y coherente en materia de nutrición. La Secretaría de Nutrición de las Naciones Unidas invita a las partes interesadas y al público en general a aportar su opinión sobre las áreas de interés propuestas para la acción prioritaria1 dentro de cada una de las seis áreas de acción mencionadas anteriormente para los próximos cinco años del Decenio de la Nutrición.

Este proceso para recabar opiniones a través del Foro FSN consta de dos componentes diferentes que se complementan entre sí: una consulta en línea disponible en los seis idiomas de la ONU y una breve encuesta en línea en inglés. La consulta en línea ofrece a las partes interesadas la oportunidad de debatir sus puntos de vista y compartir sugerencias sobre las acciones prioritarias que, en su opinión, deberían llevarse a cabo en los próximos cinco años para contribuir a acabar con todas las formas de malnutrición. La encuesta en línea pretende recopilar sobre todo datos de forma estructurada sobre este tema. No le llevará más de diez minutos. Le invitamos a participar en ambas actividades o a elegir la que le permita compartir las aportaciones y conocimientos más relevantes.

Se puede acceder a la encuesta en línea aquí

Para aquellos que deseen participar en la consulta en línea, agradeceremos sus aportaciones y puntos de vista en torno -aunque no de forma exclusiva-, a las siguientes preguntas:

  • ¿Cuáles son las tres acciones prioritarias en materia de nutrición dentro de cada una de las seis Esferas de acción a las que deberían dar prioridad las partes interesadas de cara al futuro, con el fin de conseguir resultados en materia de nutrición y contribuir a acabar con todas las formas de malnutrición?
  • Las áreas prioritarias se proponen provisionalmente según la tabla más adelante. Por favor, indique si falta algún elemento clave. Tenga en cuenta que la encuesta en línea pregunta de forma más específica sobre las áreas de interés prioritarias.
  • ¿Cuáles son las acciones transversales clave que facilitarían las interrelaciones y crearían sinergias entre las Esferas de acción?
  • ¿Cuáles son, en su opinión, los tres principales problemas y/o tendencias que pueden obstaculizar el logro de los objetivos mundiales de nutrición? ¿Qué le gustaría que se hiciera para abordarlos?

Sus contribuciones a la consulta en línea y los resultados de la encuesta en línea serán recopilados y analizados por las Secretarías de Nutrición de la ONU y del Decenio de la Nutrición. Los resultados servirán de base para los próximos cinco años del Decenio de la Nutrición. Un resumen de las aportaciones recibidas se pondrá a disposición del público en el sitio web del Foro FSN y en UNNutrition.org, y podrá tenerse en cuenta en los mecanismos oficiales de presentación de informes (p.ej. los informes de Nutrición de la ONU).

La encuesta y la consulta en línea están abiertas hasta el 14 de junio de 2021.

Les agradecemos de antemano que se tomen el tiempo de compartir sus comentarios con nosotros. Su aportación será muy importante para definir medidas efectivas para los próximos cinco años del Decenio de la Nutrición para abordar la malnutrición en todas sus formas, sin dejar a nadie atrás.

Stineke Oenema

Secretaria Ejecutiva de Nutrición de las Naciones Unidas

 

Propuesta de prioridades para los próximos cinco años del Decenio de la Nutrición2

Esfera de acción 1: Sistemas alimentarios sostenibles y resilientes en favor de dietas saludables
  • Fomentar la inclusión de objetivos nutricionales en las políticas alimentarias y agrícolas: aumentar la producción de frutas y hortalizas adecuadas al contexto para el consumo doméstico, y de legumbres y hortalizas que contribuyan a una dieta saludable; incrementar la producción de aceites para apoyar la eliminación de las grasas trans producidas de forma industrial en el suministro de alimentos.
  • Acelerar la reformulación de los alimentos: proporcionar rangos de referencia para los niveles de reducción de sodio en los alimentos elaborados.
  • Acelerar el refuerzo de los sistemas de control de los alimentos: implementar programas nacionales de vigilancia de enfermedades transmitidas por los alimentos en los seres humanos y de la contaminación con riesgos derivados de los alimentos en la cadena alimentaria.
Esfera de acción 2: Sistemas de salud armonizados que proporcionen cobertura universal de las medidas nutricionales esenciales
  • Fomentar la integración de las medidas de nutrición en los sistemas sanitarios: integrar las medidas esenciales de nutrición en los planes nacionales de cobertura sanitaria universal.
  • Abordar los déficits de financiación: aumentar las inversiones para la nutrición en la cobertura sanitaria universal, incluidos los sistemas de datos integrados para el seguimiento de la cobertura y la calidad de las medidas esenciales de nutrición.
  • Acelerar el progreso en la reducción de la emaciación: implementar el Plan de acción mundial de las Naciones Unidas sobre la emaciación infantil y su Hoja de ruta.
Esfera de acción 3: Protección social y educación nutricional
  • Fomentar la implementación de políticas de protección social que tengan en cuenta la nutrición: garantizar la coherencia entre la protección social y otros programas sectoriales, como por ejemplo con la producción agrícola, la diversificación de los medios de vida y el desarrollo económico local; los programas nacionales de bancos de alimentos complementarios proporcionan cupones semanales a cada usuario para la compra de frutas y verduras frescas a los agricultores locales.
  • Aprovechar mejor las escuelas como plataforma para la educación alimentaria y nutricional y para facilitar dietas saludables: establecer y mejorar las normas de nutrición para las comidas escolares.
  • Acelerar la creación de capacidad en materia de nutrición: aumentar el número y la calidad de los profesionales de la nutrición; formar a los trabajadores sanitarios para que puedan promover mejor las medidas nutricionales a lo largo de la vida.
  • Fomentar la implementación de intervenciones de educación nutricional: implementar un etiquetado nutricional fácilmente comprensible (en la parte frontal del envase) en los productos alimentarios que apoye las opciones de los consumidores hacia una dieta saludable.
Esfera de acción 4: Comercio e inversión para la mejora de la nutrición
  • Acelerar las inversiones responsables y sostenibles en materia de nutrición: un porcentaje mínimo del presupuesto nacional anual del gobierno se destinará a intervenciones en materia de nutrición.
  • Fomentar la implementación de políticas comerciales sensibles a la nutrición: establecer un grupo de trabajo nacional representado por diferentes sectores para evaluar la coherencia entre las políticas comerciales nacionales y las medidas nutricionales aplicadas.
  • Reforzar las asociaciones para la recopilación de datos y el desarrollo de herramientas: las instituciones mundiales podrían continuar recopilando datos y desarrollando métodos e indicadores que ayuden a entender mejor los efectos de las políticas comerciales sobre la nutrición.
  • Acelerar las inversiones en las cadenas locales de suministro de alimentos: aumentar gradualmente el presupuesto anual del sector público para invertir en tecnología de la cadena de frío y en la manipulación postcosecha de alimentos perecederos.
Esfera de acción 5: Entornos inocuos y propicios para la nutrición en todas las edades
  • Intensificar la aplicación de instrumentos reguladores para promover dietas saludables: introducir impuestos a las bebidas azucaradas y subsidios a las frutas y verduras; implementar la legislación de restricciones a la comercialización de alimentos y bebidas con alto contenido de grasa, azúcar y/o sal para niños.
  • Fomentar la implementación de políticas públicas de compra de alimentos que tengan en cuenta la nutrición: establecer normas alimentarias y nutricionales para los alimentos y las comidas que se ofrecen en hospitales, centros de atención y otros entornos públicos.
  • Estimular la aplicación de directrices dietéticas nacionales: incluir en las directrices dietéticas nacionales para niños, adultos y ancianos consideraciones de biodiversidad y sostenibilidad.
  • Fomentar la implementación de políticas sensibles a la nutrición para mejorar los entornos locales de la alimentación y la nutrición: introducir reglamentos de zonificación y regímenes fiscales para minimizar los “desiertos y pantanos” alimentarios.
Esfera de acción 6: Fortalecimiento de la gobernanza y la rendición de cuentas en materia de nutrición
  • Mejorar el compromiso político a través del diálogo político y la promoción a nivel nacional y subnacional: establecer y fortalecer el mecanismo de coordinación a través de un proceso de consulta de múltiples partes interesadas para la adopción de las Directrices voluntarias del CSA sobre sistemas alimentarios y nutrición.
  • Abordar el déficit de financiación de la investigación: aumentar la inversión en investigación sobre la adaptación de las recomendaciones mundiales al contexto nacional para apoyar el desarrollo de la capacidad para su implementación.
  • Fomentar las inversiones en el sistema nacional de información sobre nutrición: establecer y fortalecer un marco nacional de seguimiento de la nutrición en línea con la orientación mundial y el marco de seguimiento de los ODS con el fin de identificar los desafíos y las brechas para la formulación de políticas informadas y efectivas.
  • Acelerar la gobernanza y la rendición de cuentas a nivel mundial: utilizar las cumbres mundiales, como la Cumbre de Sistemas Alimentarios de la ONU de 2021 y la Cumbre de Nutrición para el Crecimiento de Tokio de 2021, para establecer nuevos compromisos para la acción en materia de nutrición y racionalizar la infraestructura mundial de rendición de cuentas en materia de nutrición.

1Estas áreas de interés propuestas para la acción prioritaria se especifican en la tabla más adelante.

2FAO/OMS. 2018. Strengthening nutrition action: A resource guide for countries based on the policy recommendations of the Second International Conference on Nutrition (ICN2). Roma, Italia. 112 pp. [[Citado el 25 de noviembre de 2018]. http://www.fao.org/3/ca1505en/CA1505EN.pdf; Secretaría conjunta de la FAO y la OMS del Decenio de la Nutrición. Documento prospectivo del examen a mitad de período [En línea]. [Citado el 30 de marzo de 2021].  https://www.un.org/nutrition/sites/www.un.org.nutrition/files/general/p…

 

Esta actividad ya ha concluido. Por favor, póngase en contacto con [email protected] para mayor información.

*Pinche sobre el nombre para leer todos los comentarios publicados por ese miembro y contactarle directamente
  • Leer 30 contribuciones
  • Ampliar todo

Message from the facilitator

Dear participants,

The e-consultation on the Nutrition Decade has come to a very successful closing. We thank you warmly for your engagement and thoughtful contributions. In addition to the ideas and proposals directly provided to the FSN Forum platform, 185 participants from 60 countries from all over the world offered their insights by answering the online survey. The survey results will be compiled and made soon available at the FSN Forum and at the UN Nutrition website.

The joint FAO/WHO Secretariat of the UN Decade of Action on Nutrition will review and take full consideration of your opinions when revising table 1 of the Nutrition Decade’s Work Programme for the remaining years of the Nutrition Decade, to accelerate nutrition actions by Governments and relevant stakeholders.

Some of you asked for some stronger UN voice and more coordination leading to joint UN positions on key global emerging issues that impact nutrition. UN Nutrition will work on your needs and requests soon, so please stay tuned. If you are not yet a subscriber of UN Nutrition, we would like to encourage you to do so and sign up for UN Nutrition e-newsletter and e-alerts.

Thanks again and we look forward to a continued dialogue with all of you as we move forward in UN Nutrition.

Stineke Oenema

UN Nutrition Executive Secretary

World Cancer Research Fund International welcomes the opportunity to feed into the revision of the priority actions for the next five years of the UN Decade of Action on Nutrition 2016-2025 and contribute key approaches that best address tackling all forms of malnutrition, obesity and diet-related non-communicable diseases.

Please find our comments attached.

Thank you.

Dear Madam/Sir,

Attached please find the comments of the Global Alliance for the Future of Food on the UN Decade of Action on Nutrition Proposed Priority Actions for 2021-2025.

We are a strategic alliance of philanthropic foundations collaborating on bold action to transform food systems. The recommendations expressed in this document are built after years of consultation with our members and based on strong collaboration with a wide range of partners supporting transformations towards healthy, equitable, renewable, resilient, inclusive, diverse, and interconnected food systems.

Thank you,

Matheus Zanella

Flexible diets are one of the priority actions on nutrition for the next five years. A flexible diet is a healthy diet with adjustable dietary energy density.  A balanced diet is healthy. A balanced diet should provide around 50-60% of total calories from carbohydrates, preferably from complex carbohydrates, about 10-15% from proteins and 20-30% from both visible and invisible fat. Dietary Energy Density is defined as food energy in Kcal (Kilocalories) per unit mass (gram).  Dietary energy density can be modified according to the need by increasing or decreasing the ratios of macronutrients: carbohydrates, protein and fatty acids within the limits of recommended dietary allowance.  A healthy diet is an ideal diet if it meets the needs of a person. Dietary energy requirement of a healthy adult depends on the level of physical activity and type of work. Dietary energy requirement of a child or teenager depends on the level of physical activity and participation in games and sports.

Vegetables are parts of plants that are consumed by humans and other animals as food. Vegetables refer to all edible plant matter, including the flowers, fruits, stems, leaves, roots, and seeds. Vegetables can be eaten either raw or cooked and play an important role in human nutrition, being mostly low in fat and carbohydrates but are bulky and filling.  Many nutritionists encourage people to consume plenty of fruit and vegetables, five or more portions a day often being recommended. It is necessary to review the emphasis on increasing the global consumption of fruits and vegetables to double by 2050 to meet global nutrition targets. Vegetables and fruits consumption should be based on palatability and taste of the individual, not driven by nutrition. Protein, fats and dietary energy density in vegetables and fruits is far less than the human requirement. The minerals and vitamins that are present in most of these vegetables and fruits is a small fraction of the daily values. In most of the countries, food is fortified with micronutrients. Other plant products such as nuts and seeds are rich in many nutrients present in vegetables and fruits. Cost of the vegetables and fruits is very high compared to other food groups. Reducing the consumption of vegetables and fruits will reduce the global green-gas emissions and fresh water use. Modifying processes in making long shelf life plant products like soya meal to suit human consumption (retaining nutrients intact) will increase the availability of affordable nutrients to vulnerable people in low and middle income countries.

 

As I review the briefing material and current comments on the forum for UN Decade of Nutrition from the perspective of an agronomist with the biggest concern producing sufficient food to support an ever increase global populations in as sustainable manner as possible with an emphasis on smallholder production in developing countries, I have several concerns mostly falling under Action Area 1: Sustainable, resilient food systems for healthy diets.

Is what I fear will compromise the acceptability of most of the current work on improving nutrition. That is the need to consider the nutritional requirement to optimize economic opportunities. To often those with the greatest need for improved overall nutrition are those who also have the menial economic opportunities requiring heavy manual labor. This will require upward of 4000 kcal/day when often they will only have access to 2500 kcal/day, which is typical for smallholder farmers. This limited diet severely restricting the hours per day of diligent work, prolonging the time required for various farm management activities, and reducing total production below that needed for family food security, let alone extensively participate in any value chain marketing. This makes the ability to produce or acquire improve nutrition unfeasible. Unfortunately optimizing economic opportunity will take priority over improved nutrition. Thus, there is a need carefully review the affordability of improved diets after providing sufficient calories to meet economic opportunities. If not, then most of the work on improved diet will be academic with limited development prospects, even when followed by an extensive education extension program. For a detailed review on problems of dietary energy balance please review the following webpages:

https://webdoc.agsci.colostate.edu/smallholderagriculture/ECHO-Diet.pdf

https://smallholderagriculture.agsci.colostate.edu/ethiopia-diet-analys…

https://webdoc.agsci.colostate.edu/smallholderagriculture/DietPoster.pdf

https://smallholderagriculture.agsci.colostate.edu/1028-2/

https://smallholderagriculture.agsci.colostate.edu/affordability-of-imp…

Feel free to copy and distribute the poster as feel appropriate and take hour or so to try and balance the 4000-kcal energy requirement with any records you can find on casual labor wages, either as declared by governments or actually paid by farmers or other employers. It does not take long and the result mind-blogging. An undercurrent in the webpage is the need to provide a egg a day per child as promoted by an World Bank seminar/webinar I attended a couple years ago. For the price of the egg, you can purchase enough grain for about 3 hours of diligent labor. Which is more critical for those on the economic margin?

The real need here is to reduce the drudgery of smallholder famers which quickly translates to the need for access to mechanization for basic land preparation. Expediting land preparation and crop establishment, should have a major impact on family food security, ability to extensively participate in market value chains, and affordability of improved nutrition as experience with the shift from water buffalo in paddy production in Asia. Please review the webpage: https://smallholderagriculture.agsci.colostate.edu/promoting-the-green-…

On other issues please check for some of the major global trade off between land required for agriculture production vs. land reserves. Also, the total availability of organic nutrients vs. plant nutritional needs to feed the total populations. Finally, beware of condemning GMO as most the GMO development is intended to reduce chemical application and thus protect the environment. Thus, you cannot promote fewer chemical applications and condemn GMOs. Please review these webpages: https://smallholderagriculture.agsci.colostate.edu/sustainability-of-sm… ; https://smallholderagriculture.agsci.colostate.edu/organic-source-of-nu…

 

Excessive food consumption in the world is one of the reasons for increased global warming and increased global burden of diseases. It is necessary to reduce the food consumption immediately to halt further damage to human and planet health and meet global nutrition targets. FAO 2019 statistics indicates that there is nearly 8% increase in per capita consumption of dietary energy in the world between 1997 and 2017. There is more than 50% increase in the adult obesity rate during the same period.  Estimated Energy Requirement (EER) of the dietary energy used all over the world for the past several decades is an over estimate. Empirical equations are used for estimating EER. Weight, height and age data are included in the formulation of these equations. Increase in height or weight increases the EER irrespective of the work or learning environment. Increase in EER made people increase food intake, which in turn increased weight. This spiraling pattern of weight increase resulted in obesity, overweight and other non communicable diseases in the children as they become adults. Some of the countries reduced protein intake levels in their national level dietary guidelines . Energy is a conserved quantity; the law of conservation of energy states that energy can be converted in form, but not created or destroyed. Dietary Energy is expended from the body through excretory organs or retained as chemical energy in the body. Excreted thermal energy is diffused into the surrounding environment causing global warming. Retained chemical energy is deposited in various organ tissues of the human body resulting in chronic Non Communicable Diseases (NCDs).

Sustainable healthy food systems are a priority of today. Though it is quite vague however we need to address some crucial issue such as availability and accessibility of safe and good food all- year round is quite important. Developing countries where agriculture farming are primary activities need to make aware those farmers to sale whatever remaining farm products only after consumption. On top of these a very high thing is the need of strong governance who could handle the matter very artistically.

Most Important Initiative for Global Nutritional Security for the coming decade

  1. A focused WHO/FAO/UNICEF/UNDP/World Bank joint program to reduce the pandemic of micronutrient deficiency in low, medium and high income countries;
  2. WHO to urge member states to implement mandatory fortification of basic foods as high priority in the context of the Sustainable Development Goals (2030);
  3. WHO urgent issuance of Class I Recommended Guidelines for national mandatory fortification of basic Foods, e.g., salt with iodine; flour with iron , vitamin B complex, including folic acid and vitamin B12; milk and milk products with vitamins A and D; or alternative basic manufactured foods and possible additional exssential trace elements;
  4. International Technical and financial Fortification Initiative Grants.
  5. Standards for monitoring micronutrient status in selected population groups;
  6. High profile linkage of promotion of nutritional security for micronutrients as essential for improved response to infections including pandemic corona virus eg. COVID-19, influenza and others e.g., vitamin D.